Test autobusu elektrycznego

W dniu dzisiejszym na zajezdni Komunikacji Beskidzkiej S.A. przy ul. Legionów 54 w Bielsku-Białej pojawił się pierwszy w tym miejscu autobus elektryczny.

Pojazdem testowym był ARP Pilea 8,5 o długości 8,5 metra, którym pomimo kompaktowych rozmiarów może podróżować jednocześnie 65 pasażerów, w tym 23 na miejscach siedzących. Polski elektrobus wyposażony jest w baterie o pojemności 142 kWh, które wystarczają na pokonanie 140 km. Standardowo wyposażony jest w klimatyzację, Wi-Fi , porty USB i spełnia wymagania do przewozu osób niepełnosprawnych.

Dzięki uprzejmości spółki mogliśmy zapoznać się ze specyfikacją pojazdu oraz dokonać wstępnych testów i przeglądów na terenie naszej zajezdni oraz najbliższych drogach Bielska-Białej.

W przyszłości planujemy przeprowadzić kilka testów na wybranych liniach komunikacyjnych organizowanych przez Beskidzki Związek Powiatowo-Gminny.

_____________________________________________________________________________________________________

Autobus elektryczny ARP E-VEHICLES jest efektem wielu lat prac badawczych i koncepcyjnych doświadczonego zespołu polskich inżynierów i konstruktorów. Od początku został zaprojektowany i skonstruowany jako autobus elektryczny, a nie jako adaptacja konstrukcji z silnikiem spalinowym. Zawiera wiele nowatorskich rozwiązań. Wszystkie baterie zamiast na dachu zostały umieszczone pod podwoziem, co nie przeszkodziło w uzyskaniu całkowicie niskiej podłogi. Pozwoliło to również na ograniczenie wysokości nadwozia do niespełna 3,2 m. i obniżenia środka ciężkości pojazdu, co poprawiło jego parametry trakcyjne, wpływając pozytywnie na zachowanie autobusu w czasie pokonywania zakrętów. Wykonanie szkieletu w technologii samonośnej z materiałów o podwyższonych parametrach wytrzymałościowych oraz użycie elementów poszycia zewnętrznego z aluminium i laminatów poliestrowych obniżyło masę pojazdu, a w konsekwencji zwiększyło jego zasięg o ok. 10%.

Wielofazowy silnik synchroniczny z magnesami trwałymi gwarantuje większą sprawność i przeciążalność silnika, lepsze osiągi pojazdu oraz zwiększenie zasięgu na jednym ładowaniu. Zastosowanie innowacyjnych baterii do szybkiego ładowania typu LTO (Lithium Titanium Oxide) gwarantuje szybkie ładowanie w 15 minut do 90% ich pojemności. Opcjonalnie zainstalowanie baterii NMC pozwala na ładowanie stacjonarne i zasięg do 300 km.

Autobus wykonany jest w prawie 60% z polskich komponentów, a dzięki silnikowi elektrycznemu jest cichy i ekologiczny a także przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych, wyposażony w rampę i układ przyklęku.

ARP E-VEHICLES posiada w ofercie autobusy miejskie i podmiejskie oraz w specjalnej wersji do przewozu dzieci (zwane potocznie Gimbusami), wszystkie w wariantach o długości 8,5 oraz 10,0 metrów. Należy zaznaczyć, że autobus w wersji 10 metrowej może zabrać na pokład do 85 pasażerów co jest porównywalne, a w niektórych przypadkach nawet przekracza możliwości autobusu 12 metrowego innych producentów.

Prezentowany model o długości 8.5 metra, który jednorazowo może zabrać na pokład do 65 pasażerów, w tym 23 na miejscach siedzących, wyposażony jest w baterie NMC o pojemności 142 kWh zapewniające zasięg do 140 km oraz własną ładowarkę pokładową. Posiada na wyposażeniu hybrydowy system ogrzewania (spalinowo-elektryczny), klimatyzację, elektroniczne tablice kierunkowe, monitoring wizyjny, darmowe Wi-Fi i ładowarki do telefonów.

Warto wspomnieć, że w ostatnich dniach został rozstrzygnięty konkurs na nazwę autobusu. Spośród prawie 250 propozycji największe uznanie zdobyła nazwa, którą można już oficjalnie się posługiwać, a mianowicie PILEA. Jej genezą jest łacińska nazwa zielonej rośliny doniczkowej, która potocznie nazywana jest pieniążkiem. Niektórym roślinom domowym nadaje się wręcz magiczne właściwości, tak jest również i w tym przypadku. Popularny pieniążek odpowiedzialny jest za oszczędność i powodzenie finansowe. PILEA jest więc taka jak autobus ARP E-V, kompaktowa, zielona, przyjazna dla środowiska i oszczędna. Z pewnością przyszłym nabywcom przyniesie wiele korzyści nie tylko finansowych, a jej wpływ na otoczenie i środowisko poprawi jakość życia pasażerów i wielu mieszkańców.